Glyfosaat exit!

Het heeft erom gespand.......  Zojuist is echter bekend geworden dat dat de Europese Unie geweigerd heeft de licentie voor de onkruidverdelger Glyfosaat te verlengen. Dit is een overwinning voor iedereen die het milieu een goed hart toedraagt en garandeert een betere toekomst voor flora en fauna.

Het is een geweldige dreun voor chemie concern Monsanto. Zoals wellicht bekend is dit bedrijf in een overnamestrijd gewikkeld met Bayer Chemie.

We moeten nu nagaan in hoeverre deze ontwikkeling van invloed is op het beleid aangaande groenbeheer van "De Fryske Marren".

Leerlingen en democratie

GroenLinks en FNP hebben gezamenlijk een initiatiefvoorstel ontwikkeld om te trachten leerlingen te betrekken bij het reilen en zijlen van de gemeentelijke politiek. Het is de bedoeling deze leerlingen door één of twee raadsleden te ontvangen op het gemeentehuis. Zij vertellen dan over hun werk en proberen deze jongeren, in een interactieve zetting, van gedachten te wisselen.

Doelgroepen zijn de groepen 7 en 8 van alle basisscholen en de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs, aanwezig in "De Fryske Marren". Het streven is om iedere leerling tenminste één keer met het politiek bedrijf te laten kennismaken.

Voortvloeiende uit de Raadsnota Communicatie en Burgerparticipatie wordt daarnaast geprobeerd de burgerij meer bij de politiek te betrekken. Motto: je bemoeit je misschien niet met de politiek, maar de politiek bemoeit zich wel met jou!

Het initiatiefvoorstel komt in de commissie Samenleving op 14 juni as. aan de orde en daarna in de raadsvergadering van juni.

Eindelijk licht in donkere tijden voor openbaar vervoer....?

In het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan, dat binnenkort in de raad wordt behandeld,  is eindelijk iets opgenomen aangaande het doelmatiger maken van het openbaar vervoer in onze gemeente.

Reeds in 2013 heeft GL De FRyske Marren hierover al het volgende geschreven.

In ons provinciaal programma staat onder “mobiliteit”, onder meer het volgende:

  • Snel en moeiteloos reizen door de provincie, geïnspireerd door vervoersnetwerken;
  • Vervoerssystemen moeten (fiets, openbaar vervoer) op elkaar aansluiten en mobiliteit moet anders georganiseerd worden.

Uitspraken ons uit het hart gegrepen.

Maar….. wat is er, het openbaar vervoer in beschouwing nemende,  in het Friese aan de hand?:

  • Alleen in de Noord – Zuid verbindingen een redelijk goed functionerend hoofdnet; dwarsverbindingen zijn er nauwelijks;
  • Vervoerssystemen sluiten alleen bij het treinverkeer deels op elkaar aan; de fiets meenemen met de bus is nog een utopie; kan ook anders, zie de proeven in regio Rees in Duitsland;
  • Om toch normaal aan het maatschappelijk verkeer deel te kunnen nemen heeft bijna elk gezin één of zelfs meerdere auto’s. Het is dan ook uit financiële overwegingen (dubbele kosten) niet erg aantrekkelijk om van het openbaar vervoer gebruik te maken.
  • Nederlanders, en dus ook Friezen, zijn erg individualistisch ingesteld. Ze zijn moeilijk ‘uit hun auto te branden’. Hierbij speelt, naar alle waarschijnlijkheid, een psychologisch aspect een rol. Wanneer je in je eigen auto stapt, heb je al een beetje het gevoel dat je thuis bent.

Hoe kunnen we hierin, geprojecteerd op de Friese situatie en die in De Friese Meren, verandering brengen?

Naar onze mening moeten we ons in eerste instantie richten op een complete verandering in het huidige systeem. Het nieuwe systeem zou moeten bestaan uit zeer frequent openbaar vervoer op alle hoofdverbindingen. Daarnaast een gebiedsgeorganiseerd systeem van afhalers en thuisbrengers, computergestuurd via een centrale meldpost. Vervoer op maat dat, zo goed als mogelijk is, kan concurreren met het bezit en gebruik van een eigen auto.

Hoe pakken we dit, geprojecteerd op het gebied van de Friese Meren en organisch aanpalende gebieden aan?

We kunnen het initiatief nemen een werkgroepje van betrokken en deskundige mensen te formeren. In eerste instantie dient te worden begonnen met het nauwkeurig in kaart brengen van het huidige systeem en de daarin aanwezige knelpunten.

Vervolgens dient te worden onderzocht in hoeverre er draagvlak is onder de bevolking van het in beschouwing genomen gebied. We hebben geen belang bij een debacle zoals onlangs in Burdaard het geval is geweest (situatie was overigens niet vergelijkbaar).

Bij een positief resultaat is het daarna zaak een ruwe doch reële opzet te maken van een nieuw systeem en dit aan alle betrokkenen (overheden, vervoersbedrijven) voor te leggen. Mogelijk dient ook te worden onderzocht in hoeverre een systeem op coöperatieve basis soelaas biedt.

Bij dit alles is een uitgekiend informatie- en lobbysysteem onontbeerlijk.

Wel / dan niet groene stroom voor onze gemeentelijke organisatie?

Op maandag 13 juni jl. berichtte de Leeuwarder Courant, na onderzoek, dat veel Friese gemeenten nog geen stroom met groene certificaten gebruiken. Of dit ook van toepassing is op onze gemeente, blijft een duistere zaak. Volgens de LC heeft onze gemeente geen enkele informatie over haar stroominkoop willen geven...... 

Klusje voor onze fractie??

 

Reageren? Graag!

De redactie.
 
Jaap de Jong - jacob.dejong@hetnet.nl
Bauke Sikkes - sikkes444@hotmail.com
 
De fractie
 
Matthijs Sikkes - m.sikkes.gl@defryskemarren.nl
Anne Merkuur – a.merkuur.gl@defryskemarren.nl
Tino van der Heijden - t.vanderheijden.gl@defryskemarren.nl

U kunt zich ook aanmelden voor deze nieuwsbrief via: http://eepurl.com/bwE_Zr